Richies Palace

Följ min kamp!

Friday, December 08, 2006

Fredagsbrevet Nr 2

Thank god its friday!

Ja visst fan infinner sig en viss känsla i kroppen på en
fredagseftermiddag när man ställer i ordning sina saker,
önskar sina kära medarbetare en trevlig helg och sedan
knäpper jackan och sätterpå sig hörlurarna. Ännu en
vecka avklarad och kroppen skriker efter tre saker:
avslappningen, tätt följt av festande och det sista vet
jag inte riktigt vad det är men det är en konstig
känsla i de nedre regionerna.


Att resa kommunalt är ganska trevligt på fredagar.
Det är någon viss känsla, det nästan syns i omgivningen.
De annars hetsiga och hektiska eftermiddagarna ersätts
med något opåtagligt lugn. De griniga mobilkonversationerna
man annars så smått smyglyssnar på byts ut mot milda smekningar
som rör allt mellan himmel och jord, men mest handlar dem ändå om
utgång i all form, god mat och snygga kläder.


När jag gick från jobbet drog jag på mig mina sköna lurar,
plockade upp iPoden och satte på Michael Grays "Weekend",
tågade ut från jobbet och gick med bestämda steg mot korsvägen
och nunnade lätt "I can´t wait for the weekend to begin ..."
Väl vid korsvägen lade jag mina vantlösahänder på en blaska,
Punkt SE närmare bestämt. Blir alltid den på fredagar.
Jag gillar nämligen att läsa Alex Schulamans krönikor.
Idag var den så där roligt retsam. Han skrev om samma sak som
jag tidigare läste på hans blogg, nämligen hans resa till Göteborg.
Han smög titt som tätt in lite skit om Göteborg. Även om jag håller
med om att folket i Göteborg ofta kan uppfattas som (och är) lite efter
så väcker allmän smutskastning av min stad ändå någon form av
offensiv sida inom mig. Den sida som skriker "Hallå vi har ju för fan Liseberg,
Avenyn, Svenska Mässan och en jävla portion humor! Och
för övrigt 08:a-jävel så är det härifrån VOLVO kommer!"
Men sedan slår det mig hur patetiskt det är att antyda det.
Göteborg har allt men ändå inget. Göteborg & CO mm. sliter hårdare än
hela stadens arbetare tillsammans, det vill inte säga lite, för att göra
Göteborg till en gemytlig liten stad. Scandinavium har målats om och idag
såg jag att dem fört upp den lila belysningen mot väggen.
Liseberg görs om till etts å mysigt vinterland att självaste tomten lätt
skulle kunna missta det för Nordpolen. Men är allt detta till ingen nytta?
Ja det verkar så för den genomsnittlige göteborgaren spottar bara ut sin snus,
dricker upp sista skvätten kaffe i koppen, borstar av arbetsstället,
sätter sig på "spånken", åker hem, käkar fläsk och potatis och sedan kallar han
alla försök till att skapa en trevlig stad för "Jävla Borgarfasoner!".


Den genomsnittlige unge mannen i göteborg ser inte ens staden
för det enda ord som finns fastklistrat med karlssonklister på hans
näthinna är "bolaget". I Göteborg finns bara två typer av människor;
den ena är den som försöker tala rikssvenska, klä sig moderätt och ständigt
intalar sig själv att Göteborg faktiskt har en viss potential och att den förtjänar
att kallas för en liten storstad och inte tvärtom, en stor småstad.
Den andra är den som ger blanka fan i hela saken och istället är stolt över
att vi är Sveriges största hamnstad och att vi är arbetare in i blodet.
Han späder på sin "Götebosska" värre än 40-talisterna och han anser att alla
försök till att skapa lite storstadkänsla är bögiga och bara ett dumt påhitt
från huvudstaden. Han är typen som på fullaste allvar tycker att det ser bögigt
ut med ett vågigt bakåtkammat hår när man är uppklädd i smoking.
Han tycker att solbränna är något för "fröntimmer" och sist men inte minst
anser han, fortfarande på fullaste allvar, att en riktig man är oljig om fingrarna,
har en dunder stor prilla under läppen och dricker enbart bärs.
Värsta av allt är att tjejerna i Göteborg verkar faktiskt hålla med honom.


Jag måste dock avsluta med att försvara Göteborgs materiella del.
Den del som alltså utgörs av byggnader, vägar, parker mm.
Under det senaste årtiondet har vi fått en opera, Universeum,
världskulturmuséet, Gothia byggde ett likandant torn och heter
nu mera Gothia Towers, en lång tunnel, Götatunneln, har plockat
bort en stor mängd trafik från gatorna i innerstan.
Nu för bara några veckor sedan öppnades Filmstadens nya biograf
"Bergakungen" som är Nordens modernaste.
nattklubbar och klubbar, restauranger och caféer poppar upp här och där.
Nya hyreshus byggs lite här och var, nya hotell planeras och
gatorna får lite ansiktslyftningar med snyggt ljus och mer konst.
Scandinavium har renoverats och ser modernare ut.
Konstmuséet har nu en utställning med picasso.
Utöver allt det här så har vi en Sveriges och denna sidan av Europas
största mässhall, Stena Line som tar dig ut i europa och en massa annat gött.
Och inte nog med det vi är en ordentlig evenemangsstad som
har vart värdstad för bland annat friidrotts VM och EM,
Ishockey VM och en massa andra sportsliga evenemang,
så som GotiaCup, världens största fotbolls-kupp för ungdomar.
Tyvärr räcker inget av det här. Hur mycket vi än vill så faller vi handlöst.
Man kan helt enkelt summera det som: Göteborg är en underbar stad
med ett folk som kan dra åt helvete! Sälj Göteborg till tyskarna eller
något kanske. Eller så låter ni mig gå lös likt en pointer och peka
på folk som plockas upp med en stor klo och sedan slängs iväg till Malmö.

2 comments:

Anonymous said...

Allt detta fina du nämner som har tillkommit i Göteborg är faktiskt en SOCIALDEMOKRAT som fixat.

ALLA SKALL MED!

Rickard said...

Det är inte riktigt så att en sosse har fixat det ... det är mer så att en sosse för en gångs skull inte har satt keppar i hjulet för så fina intiativ. Misstolka mig inte, Göran Johansson är Sveriges enda vettiga sosse, jag älskar honom. Men om det inte vore för driftiga människor och Göteborg & CO så skulle dessa fina saker aldrig ha sett världen ändå. Hej då!;)