Richies Palace

Följ min kamp!

Sunday, December 10, 2006

Andra Advent

Ja då var det redan andra advent, time flies.
ja tiden flyger förbi som om den vore en jävla konkord
fulltankad med raketbränsle. Vad har tiden egentligen för hastighet?
Går nog inte att svara på för tid har olika hastighet
beroende på hur mycket rörelse det finns runt omkring.
Tid är ett knepigt begrepp. Nå ja, inte det vi skall snöa in på nu.
Däremot kan vi fråga oss vart fan snön är?
10 december, 14 dagar kvar till jul och vi har ännu ingen snö.
Har inte heller haft några allvarliga antydningar till det.
Faktum är att vi fortfarande har många plusgrader
till och med mitt i natten. Det julpyntas för fult, men julstämningen
infinner sig bara inte, den har kanske flyttat till varmare breddgrader
för att den har tröttnat på kyla, regn och snötäcken glesare
än befolkningen i Jukkasjervi. Nå ja, det är på gott och ont
som jag konstaterar att det är en ovanligt mild vinter.
Jag lämnar er med ett citat från Tage Danielsson:
"Folk säger att Sveriges landskap är så vacker på vintern.
Hur kan dem veta det? Då är ju allt täckt med snö."
Förr i tiden fanns det fatiskt en poäng i det där
men inte nu längre. Faktum är väl att snö kommer vara lika
exotiskt för våra barn som negrer var för våra far- och morföäldrar när
dem var små. Lika självklart som en vit jul var då, lika självklart
är det i dag att man lika gärna kan sitta vid datan och pynta
sin blogg med julpynt och kanske slänga in lite animerad snö,
eller något i den stilen. Nu ser jag fram emot att få börja
julshoppa och sedan ser jag fram emot självaste julafton.
Jag har för en gångs skull kommit fram till min önskelista ganska tidigt.
Jag skall önska mig en klocka då jag tappade bort min förra
på deep, samma ställe som jag även tappade bort mina Prada-brillor på.
Det var ju liksom en vild sommar, vild som bara helskotta.
Skotta det slipper vi dock i år. Kanske skönt. Men filtar rutiga som skottar
får vi allt belöna oss med, mysiga och härliga. En kopp varm choklad också kanske?
Nej men angående klockan, jag skall önska mig en från Certina. Så här ser den ut:

Ps. jag lämnade er aldrig med citatet, därför ger jag er det igen.
På så vis lämnar jag faktiskt er, för den här gången, med det:
"Folk säger att Sveriges landskap är så vacker på vintern.
Hur kan dem veta det? Då är ju allt täckt med snö."

3 comments:

Anonymous said...

Men va fan richie, CERTINA för 4500:-???!!!! Det ska ju vara Rålex eller i budgetfall en Omega ... besviken

Anonymous said...

Ge mig min farsa 40 lök och säg att han skall köpa en Rolex Oyster Perpetual subarimer eller vad fan den heter då:D

//Rickard

Anonymous said...

submariner geivetvis

//Rick