Richies Palace

Följ min kamp!

Friday, December 01, 2006

Fredagsbrevet Nr. 1

Från det att jag satte mig på bussen för att åka
hem efter en lagom hård arbetsdag, så började
tankarna snurra. Mina tankar fullkomligt häftades
fast vid min blogg. De flest tankar sade till mig
att den faktiskt och ärligt suger kuk. Men
självkritik är en lyx jag inte kan unna mig,
så jag förträngde det fort och isället kastades
min uppmärksamhet åt vad jag uppfattde i periferi.
En tjej böjde sig plötsligt fram och gav killen på sätet
framför, en riktigt het kyss. Jag blev nyfiken,
såg ju nästan ut som om dem skulle börja grovhångla,
kanske skulle det leda längre, kanske skulle jag försiktigt
kunna tränga mig in på ett hörn. Jag tittade i smyg,
tjejen var ju fan go, sedan synade jag killen ...
han hade för fan allvarlig acne och såg ut som ett
jävla mongo och som om det inte skulle räcka så hade
han klätt sina fötter med Converse-skor!
Jag kände plötsligt en antydan till hat slingra sig
från de nedre regionerna och upp mot knoppen.
Jag såg ett mycket tydligt scenario framför mig,
ett scenario i vilket jag sparkar honom i huvudet så
att hans finnar splashas, sedan tar jag hans tjej och
straffknullar henne för att hon är så dum och
hänger ihop med en så skabbig grabb. I nästa sekund
försöker jag intala mig själv att kärlek alltid är något vackert,
men tyvärr har jag inte upplevt riktigt kärlek till några
andra än de underbara individer som utgör min kära familj.

Efter en tvist på liv och död lyckas jag med nöd och näppe
besegra mina demoner och börja tänka godare tankar och
försvinner snart iväg till de sjukt sköna electrotonerna från
"Dr. P - My Saturday Night" som spelas upp genom min iPod Nano
och sedan blir till ljud i mina Bang&Olufsen-hörlurar.
iPoden ligger fint i handen just som jag upptäcker mig själv
med att vinkla den, på ett vis som gör det lättare för folket som
sitter omkring mig att se vad jag lyssnar på.
"Vad fan sysslar jag med?" frågar jag mig själv,
jag svarar bara"alla har rätt till att uttrycka sig.
Kanske det ja. Men varför vill jag så gärna att folk skall veta
vad jag lyssnar på? Jag vet faktiskt inte riktigt, får nog återkomma till det.
Nå ja, jag hoppade av bussen och lunkade över till den hållplats
från vilken jag kan ta en buss som stannar så gott som utanför min dörr.
En buss kommer, jag kliver ombord, visar upp biljetten jag
fick på föregående buss. Busschauffören tittar lagom likgiltigt på den.
Jag kliver vidare in i bussenoch ställer mig vid mittdörrarna.
Och då kommer det, det där som jag på sätt och vis fasar för;
att trycka på stopp-knappen bara strax efter att man har klivit ombord.
Tankarna flyger då igenom mitt huvud; vad tänker dem andra om mig?
Tycker dem att jag är en jävla latmask som måste ta bussen bara
för att åka en hållplats, (en hållplats som förmodligen är
världens kortaste också), tänker dem att jag är en jävla idiot som
stjäl deras dyrbara kvalitetstid som dem skall ha med sina
barn när dem kommer hem, gör jag att det tar längre tid innan dem
kan få komma hem till middagen och stilla deras kurrande magar?
Tankarna gnager, kan inte ens räkna hur många tankar som flög
igenom huvudet innan jag tryckte, men tryckte gjorde jag
Och genom bussen ljöd ett vedervärdigt ljud, ett ljud som är som
gjort för att få alla att vända krititiska blickar mot den som skall gå
av, allt för att ge en känslan av att man är en tvättäkta banger som
sviker laget genom att kliva av, medans dem andra uthålligt
sitter kvar. Blickarna vändes mot mig (inbillar jag mig i alla fall)
men då tänkte jag tänkte: va fan, dem skall bara skita i varför
jag åker enbart en hållplats och faktum är att det fan regnar ute!
Men jag kunde ändå inte helt släppa tanken om att dem kanske
tänker som följande: "Har han stått där i regnet och väntat på bussen
för att åka en hållplats som tar 20 sekunder? Vilket jävla pucko!".
Jag skäms över mig själv när dessa satans tankegångar sätter igång.
Jag inser nu att pappa alltid har haft rätt när han har sagt:
"Rickard, du tänker för mycket!"

Men nu är det ta mig fan FREDAG och jag skall snart knäcka
några "after-work-folköl" sedan skall jag åka till systemet för att
inhandla lite sprit som jag kan fylla på min införskaffade plunta med.
Sedan blir det nog utgång i kväll.

Ps. I kväll är det slutgiltig final i Idol. Jag har inte följt det
speciellt nitiskt, tittat någon gång då och då och druckit bärs med far.
Men finaler är av lite större värde. Det hela står visst mellan
Norrlänningen och Segerstedt (har namnet på sin sida).
Får se om jag orkar titta. Jag vet en som definitivt kommer göra det i alla fall.
(www.thomasgrabe.blogspot.com)

No comments: