Richies Palace

Följ min kamp!

Saturday, November 04, 2006





HAAALLOOOWEEEEEEN!!!
Jepp nu är det svenska svaret på halloween här!
Fast i Sverige är det ju alla helgona helgen.
Halloween kommer ursprungligen från Irland,
och när irländare flyttade till USA tog med sig det.
Ordet Halloween kommer från "All hallows eve",
alltså alla helgons afton, vilket är det vi har i Sverige.
Med halloween firade man in vintern och man trodde
då att de döda vaknade till liv och för att då
blidka dem i ställde man ut mat och dryck till dem,
för att på så vis slippa att bli hemsökt.
Det är därför man nu mera i först och främst USA
firar det med "trick or treat", vilket tillåter barnen
att klä ut sig och knacka dörr och be om godis
och om dem få inte får godis får dem då utföra
bus mot dem som vägrade dem godis.

Så i dag kommer jag att festa lite extra.
Jag kommer även att klä ut mig till Gordon Gecko from Mars,
det vill säga att jag kommer att klä mig som Gordon Gecko,
huvudkaraktären i filmen "Wallstreet" fast jag kommer
också att ha en alien mask på mig.
Alltså "Gordon Gecko from Mars".

Tjah-påh-ehr!

No comments: