Richies Palace

Följ min kamp!

Wednesday, November 01, 2006

23:40

ETT STOORT HEJ TILL ALLA MINA TROGNA LÄSARE! OCH ETT litet hej TILL ALLA ER ANDRA, ICKE-TROGNA LÄSARE. Så, i dag klev jag upp mycket tidigt och blev rent av chockad; taken utanför fönstret var täckte med det där vita, kalla, bleka och till största delen mycket obehagliga fenomenet som vi så kärt kallar för snö. Sägs att dem på Island (eller Grönland är det nog) har skit-många ord för det. I Sverige har vi i och för sig också ganska många, jag menar lössnö, tjocksnö, pulversnö, kramsnö, slask, snöblandat regn mm. Det tyder på att även vi har en del snökultur. Men som sagt jag blev riktigt chockad. Dagen innan hade det fan varit tio jävla plusgrader, och nu var det plötsligt minusgrader, och sådan slump att det träffade oss jus precis i dag, 1:e November! För en gångs skull hade vädermeteorologerna rätt, cred till SMHI (Smell My Huge Intelligence). Det kunde dem allt behöva efter att dem gav oss en sådan thriller när dem berättade om den kommande stormen, som aldrig riktigt kom. Ja i morse var det fan i mig kallt. Så jag jobbade och slet i alla fall, sedan åkte jag hem. Somnade framför datorn en stund. Sedan tyckte pappa att vi skulle åka och köpa en matta (heltäckande) till rummet som vi nu håller på att renovera, det som innan var mitt rum, innan jag tog lägenheten i källaren. Så det gjorde vi, jag och Robert frös som fan. Det vart allt några mycket kalla meter från husdörren till bildörren. Jag satte på en skiva och vi lyssnade på "Dan Hartman - Relight my fire" Kändes som om lite värme liksom behövdes. Så vi åkte och köpte en matta. Sedan på hemvägen stannade vi till vid Media Markt, inte för något speciellt syfte, utan bara för sakens skulle. Vi är ju trots allt svenskar och ni vet hur svenskar är när det poppar upp ett nytt gigantiskt elektronik företag som pressar priserna och erbjuder alla möjliga olika avbetalningsupplägg, ja då blir vi galna och skuldsätter oss över både öron och våra kala landningsbanor på skallen. Vi tittade mest på vägg-teve-apparater och digitalkameror, en och en annan mobil slank också in i vårt blickfång, men huvudsakligen TV-apparater intresserade oss. En super-stor TV kostade typ 900.000:- Den var lite väl dyt för oss tyckte vi. Istället kollade vi på 32-42" som låg i prisklassen runt 15.000:-. För 900.000:- kan man ju faktiskt köpa ett fint sommarhus, en fin båt eller kanske en ferrari om man vill. Känns lite mer värt än en TV som man knappt har plats för, vårt hus har ganska lågt i tak också ju, det skulle jag allt vilja ändra på, kanske kostar det 900.000:- ... Hur som helst, vi handlade ingenting, eller jo, köpte ett 50-pack CDR-skivor för 150 spänn, så nu kan jag fortsätta att utöka mitt kära CD-case, och vem vet, en dag kanske jag kan bli en riktig superstar-DJ. Vore häftigt. Efter vårt tyska Media Markt åkte vi hem. Robert drog ut för att kolla på fotboll på någon krog. Robert är en riktig "arbetare", han tittar på fotboll, utbildar sig till elektriker, dricker mycket bärs och skall tatuera sig. Tokig är han. Jag satte igång att bränna lite skivor (har bränt typ sex skivor nu). Sedan knacka mamma på och sade att det var mat, tacos var det dags för i dag, det gillar jag. Jag åt jätte mycket, magen exploderade och det sprutade ut i hela köket. Sen satte jag mig vid datan igen, fortsatte bränna skivor och lyssna på musik. Soft. En annan najs sak jag sett är den nya volvon "C 30", sen skall tydligen ha blivit utnämnd till världens snyggaste småbil av någon tysk tidning. Tyskland är inställsamma mot Sverige, kanske tror eller hoppas dem att IKEA skall döpa sin nästa hylla till Gunther, eller kanske Adolf. Hur som helst, de nya bilarna från volvo är galet snygga faktiskt. Lägger upp bilder ovanför denna post. Det var alltså C 30 jag såg i dag och härrom dagen. Mycket snygg! Skulle allt jag vilja ha! Skulle pimpa och runka som fan då! Ps. I dag fick vi papper från försäkringsbolaget som sade att vi nu kan besöka vår fotohandlare (Expert) och hämta ut en ny kamera plus ett 1GB minneskort. Äntligen! Nu kommmer jag börja lägga upp bilder igen, snart, så fort vi hämtat ut den. Gör väl det imorgon. Schyst som fan asså, vi får liksom en sprillans ny och behöver bara betala självrisken. Inte konstigt att en del utför bedrägeri. Bara till att sälja sin kamera till en polare, sedan anmälla den som stulen och begära en ny på hemförsäkringen. men det är bedrägeri och höst oetiskt och etik är faktiskt en av samhällets viktigaste byggstenar! Men äntligen kan man börja fota igen! Nu är det bara målandet jag måste återuppta också! Dodge this jävla pissmyra *pekar finger*!!!! Dagens låt1: Dan Hartman - Relight My Fire Dagens låt2: The Knife - Pass This On (Dahlback remix) Dagens ord1: Försäkring (Visst är det väl underbart med försäkring, speciellt hemförsäkring eftersom att det oftast är ens kära far som har betalt den i alla år.) Dagens ord2: Ok (Ok kan antingen uppfattas som förkortningen för okej, men ett ok är även något man bär över axlarna för att exempelvis bära vatten med eller också den typ av tygel man för över en oxe eller liknande. Det engelska ordet för detta är yoke, uttalas yowk och inte djowk och skall därför inte kunna blandas ihop med ordet joke (skämt). Det engelska ordet yoke i sammansättning med egg betyder även äggula. Ordet har ytterligare en utbredd definition som innebär något frihetsinskränkande, vilket kommer från det att sätta ett ok på någon eller från mödan över att bära ett ok, är alltså ett uttryck liktydigt med uttrycket att bära på ett kors. Att bära på ett kors kommer antagligen från tiden då fångar, slavar etc. bar en bräda eller krucifixliknande anordning över axlarna och ut med armarna, detta för att göra dem oförmögna att använda armarna och dem blev på så vis lättare att kontrollera. Att ett kors sedemera är en religiössymbol grundar sig i att jesus korsfästes, alltså spikades upp för att dö på ett krucifix. Att ett krucifix användes för korsfästningar är av rent praktiska skäl, då man helt enkelt förde ner den lodräta delen av korset i marken och sedan hände upp den som skulle straffas. Den vågaräta plankan i mitten höll helt enkelt fångens armar utsträckta och hindrade honom på så vis från att ta sig loss. Tillbaka till ordet Ok, men låt oss nu uppfatta det som förkortning för det ameriskanska ordet Okey, på svenska okej. Ordet Okey kom dock först till som en förkortning, OK, (Oh-Kay). Ordet betyder att saker och ting är som det ska. Det råder skiljda meningar om ordets härledning. En del påstår att det var en svensk vid namn Oscar Karlsson (eller liknande) som jobbade med att kontrollera flyplansdelar till amerikanska stridsplygplan. När han hade kontrollerat en del, stämplade han den delen med sina initialer "OK". Detta intygade alltså att dem hade blivit kontrollerade. När stridsplanen sedan skjöts ner spreds delarna ut i världen och uttrycket Okey skulle då alltså ha fötts. Men läser man i en Amerikanske/Engelsk härledningsordbok finner man emellertid ett helt annat svar. Däri klargöres det att uttrycket är ett så kallat ljudimitierande ord, alltså att Okey är taget från bokstäverna O och K. Dessa bokstäver skall då vara en förkortning som kommer från den amerikanska landsbyggden och är helt enkelt en förkortning eller omstavning av uttrycket Ol Korekt, vilket alltså är ett felaktigt sätt att stava All Correct på. Vilken etymologisk förklaring du själv vill tro på är helt upp till dig. Den första har enbart vandrat verbalt. Medans den andra finns nedskriven i en bok som är specialinriktad på att förklara ords ursprung.

No comments: