Richies Palace

Följ min kamp!

Friday, January 26, 2007

Ett interkontinentalt liv!

- Nej vad säger ni mina herrar, afternoon tea i Soho kanske?
Och sedan skulle jag vilja passa på att informera er om att
det blir weekend party med tillhörnade shopping på manhattan
kommande helg, alla som vill är varmt välkomna att haka på.
Men som sagt, Soho nu, låt mig bara ringa min besättning
och be dem göra redo planet för en tur-och-retur flygning till London.

Ja visst låter det helt jävla underbart! Det interkontinentala livet borde
vara varje vettig människas idé om ett optimalt liv. Okej, ni fattar inte?
Låt mig då ta tag i det här, skölja bort vaselinet och ersätta det med
grepptejp så skall vi nog alla kunna fatta det här. Interkontinental kan
översättas till "genom alla kontinenter", det är vad transportmedeln
som flygplan och båtar kan erbjuda oss. Ett interkontinentalt liv är alltså
ett liv på alla kontinenter, helt efter behag. Och nej, Conny, att kunna
åka till Sunny Beach en gång per sommar är inte interkontinentalt.

Det bor drygt 6 miljarder människor på vår planet; 6 miljarder unika
individer. Det finns hundratals länder och hundratals kulturer, det finns
ett tjugotal stora religioner och sedan tusentals och åter tusentals
utbrytarreligioner, sekter mm. Och olika filosofier finns det säkerligen
minst lika många av. Det finns tusentals städer, hundratusentals olika
stränder, vikar, sund, dalar och andra smultronställen och ändå, ja ändå
nöjer du dig med ett åretrunt-boende i en enda liten håla i Sverige.
Där lever du i en glasbubbla tills du avlider. Och när du ligger där på
dödsbädden så kontemplerar du över allt du gjort, men bara för att inse
att vad du egentligen ångrar är allt du INTE gjorde. Det största fel man kan
göra i universum äratt inte göra någonting alls. Så om man motsätter sig
detta med ett interkontinentalt liv som en optimal levnadsstandard så har
man antagligen förstörts av underdog-mentaliteten i detta avlånga sosseland.
Att motsätta sig det är egentligen det samma som att säga: "Nej tack,
vet du vad, jag sitter hellre här i mitt radhus, tvättarmin v70 var morgon och
gnäller på Johan och Emma när dem inte sköter skolan. Och ja, så vill
jag ha det tills jag en dag trär på mig träfracken." Konservativitet i ett nötskal,
men missförstå mig inte, konservativitet är något fint. Dem riktiga skurkarna
är ju trots allt revolutionärerna, ni vet dem där som bara vill förändra allting
hela tiden, oavsett om det faktiskt fungerar ypperligt.

Så låt mig nu ta det igen, tänk dig att kunna vara vart du vill på jorden
inom loppet av två dygn för att sedan kunna vara hemma igen två dygn senare.
Du kan alltså dra en dagstripp till andra sidan jordklotet. Tänk dig sedan att ha
vänner och bekanta på jordens alla hörn. Tänk att få ta del av, inte bara människor,
utan mänskligheten. Kan man på materiell väg uppnå ett högre medvetande än det
som man väcker genom att lära sig att förstå alla typer av människor?
Afternoon tea med din kära designervän i London. Eller en heldag på din vän Charles
gods i Sussex, för att där jaga i samma skogar som Robin Hood en gång i tiden
vistades. Sedan hem och hälsa på mormor och morfar i Umeå. Och just ja,
karnivalen i Rio börjar ju nästa vecka. Och sedan är det ju den fantastiska filmfestivalen
i Shanghai. Plötsligt blir det kris någonstans i världen, stormar slår ut hela samhällen
och vatten dränker mil långa stränder. varför bara titta på, ta ditt jet och åk dit och
hjälp till istället. Så ni monetära antagonister som hävdar att kapital är skapt av Djävulen,
tänk om, och glöm inte att er skruttbil faktiskt spottar ut mer gifter än vad många,
exempelvis SUV:ar gör. Och nej, att du har målat den grön med blommor på gör den
inte bättre för miljön. Det bästa som kan hända för miljön är att människorna börjar
bry sig om varandra och om världen. Och vad väcks i en om inte just det när man
upplever hela världen och alla dess kulturer och framför allt; alla dess individer.
Jorden är vår gemensama grund och vi har alla rättigheter och skyldigheter gentemot den,
den största rättigheten är nog rätten att få ta del av den. En rätt som dessvärre
många verkar ha underskattat. Pengar gör ingen lycklig? Säg det till en utfattig pojke
på rysslands bakgator. Men okej, man kan inte bli lycklig av papper men man kan
öppna nya dörrar till världar man inte visste fanns och man kan uppnå sina drömmar.
Och man kan ta del av världen och mänskligheten, om inte det gör en lycklig så vet
i alla fall inte jag vad lycka är.

Tack för mig!

Ps. Jag reserverar mig för eventuella typos, felstavningar, faktafel och generellt sett,
vad än ni kan tycka är uppblåst eller pretentiöst (är inte det ordet i sig väldigt pretentiöst?)

No comments: