Richies Palace

Följ min kamp!

Thursday, October 26, 2006

PAPEGOJAN KALLE OCH KUKSVERIGE
Idag åkte jag spårvagn, ni vet vad jag tycker om det
men ärligt talat så kan det vara ganska avkopplande ibland.
Som vanligt greppade jag en metro, en jävligt sunkig sådan.
Ni vet den där tidningen som placerades i boxen vid hållplatsen
tidigt på morgonen och sedan har den haft
en lång resa fram tills eftermiddagen.
Den var blöt och skabbig och bladen hade
liksom gäggats ihop lite grann,
fick fan pilla loss dem för att vända blad.
Hur som helst jag bläddrade igenom den
och som vanligt var det inte mycket som intresserade mig
men jag fastnade ändå vid en artikel.
Den handlade om någon snubbe som en gång i tiden,
närmare bestämt för 16 år sedan hade köpt en papegoja,
en sådan där grön och gul papegoja.
Nu var det så att han vill sälja den för han tyckte lite synd om den
för den fick mest sitta ensam i köket.
Det roliga är att när han lade upp en annons
så åkte han på nå vis på en anmälan,
det visade sig nämligen att papegojan nu mera
är en utrotninghotad art från Amazonas,
men va fan hans papegoja var ju för fasen
född i Sverige i något så kallat "stall".

Snubben som äger papgojan verkar förbryllad och påpekar
att om Kalle skulle skickas till amazonas så skulle han ju dö.
Kammaråklagaren Kristina Persson har förståelse
för att han inte känner till alla regler men
påpekar att nu ser lagstifningen ut som den gör.
Hon anser också att Sven-Eric, papegojans ägare,
borde ha hört av sig till Jordbruksverket för att
kontrollera om det krävs ett tillstånd innan han lade ut annonsen.
Men va fan, om man har köpt en papegoja i en djuraffär
så är det väl 16 år senare det sista man tänker på,
om den forfarande är "laglig".
Känns som att om den där kammaråklagaren hade levt förr i världen
så hade hon fan dödat för kungen och lytt hans minsta vink helt blint.

Jag skulle vilja säga att det känns som att myndighetsmänniskor
har glömt hur lagar skapades, dem skapades av folket
och skapades för att skydda ärliga och hederliga människor
men nu är det ju nästan tvärtom.
Jag menar att det är ju faktiskt bara oärliga och ohederliga människor
som har rättigheter i ett land så fullt av lagar som Sverige.
Det är ju faktiskt bara brottslingar som
utöver militär och polis etc. "får" bära pistol,
det är faktiskt till och med så att en brottsling får lov att råna en bank,
just för att han är en brottsling,
han blir faktiskt inte ens speciellt illa omtyckt av folket
så länge som han är en brottsling vill säga.
En helt annan sak blir det om han är en politiker eller hederlig familjefar,
då får han ta mig fan inte ens snatta ett tuggummi,
men en brottsling, han får snatta hur många han vill och blir bara kallad
för just brottsling. En brottsling får nästan göra vad som helst,
har han tur görs det kanske till och med en film om honom en dag
eller kanske att han hamnar med i något häftig bok eller liknande,
ja en del brottslingar hamnar till och med i historieböcker.
Brottslingar får alltså lov att göra vad dem vill,
för dem är ju faktiskt brottslingar, att göra som man vill
är ju just vad det innebär att vara en brottsling.
Men han får också vara beredd på att faktiskt ta konsekvenserna.
Men om han först överväger konsekvenserna och gör en
riskberäkning så får han ju faktiskt lov att gå in och råna en bank.
Och på samma vis får han lov att bära ett maskingevär
och med det meja ner en folksamling runt Brunnsparken,
men offren, dem hederliga männiksorna har inga rättigheter.
Lagar är ursprungligen baserad på bonförnuft,
så som att man inte får mörda, stjäla etc. nu har dock
lagsystemet drivits in absurdum och det framstår som
om att lagen är ett eget väsen eller till och med en gud
som myndigheten måste följa blint.
Dem missar helt och hållet att det är FOLKET som skapat lagarna
för att skydda sig själva från oärliga och ohederliga personer.
Lagar kan inte följas blint, när dem gör det blir dem frihetsinskränkande.
Lagar skall ge frihet åt folket som förtjänar det,
men det kan dem endast ge om dem följs med förnuft
och att var och en har sin egen etik, integritet och moral.

Så kammaråklagare Kristina, jag skulle vilja se dig
hålla hastighetsgränserna när din döende son ligger
i baksätet och jag skulle också vilja se den polisen
som stoppar dig och bara tittar likgiltigt på din son när
han håller dig kvar medans han skriver sin böteslapp,
känns inte så jävla slappt va?
Och sedan som pricken över i så besvarar han
dina frustrerade uttalanden, med en auktoritär och nitisk ton,
"nu ser lagstitfningen ut som den gör".
Verkligen inte slappt. Men ändå känns det så jävla typiskt
för detta kukformade land vi lever i.
Frågan är när detta kukland körs upp i röven på sig själv.

Så slutligen kan jag konstatera att om jag skulle ge mig in på
försäljning av människor med förnuft så skulle jag
anmälas för både grovt människorov samt att jag skulle anmälas till
Jordbruksverket, det är ju trotts allt en utrotningshotad art jag säljer.

No comments: