Richies Palace

Följ min kamp!

Sunday, October 22, 2006

"Big in Japan"

Big in Japan! Alphaville sjöng om det under det färsprakande 80-talet, men vad fan innebär det egentligen? Jag menar, så gott som alla västerlänningar är väl stora i Japan? Är det inte till och med så att ALLA icke-asiater är stora i Japan? "Ohh your big in Japan!" Ja tro fan det! Så vad syftar egentligen det här begreppet på? Ja inte fan vet jag, men det verkar som om att ALLA artister som inte nått framgångar i väst är stora i Japan. Hur många gånger har man inte hört: "Låt oss presentera 'The Kutchkicks!'" ... tystnad ... "Hmm ... Ja ni kanske inte är så bekanta för publiken på hemmplan men ni har just kommit hem från er framgångsrika Japan-turné. Ja för er som inte vet så är The Kutchkicks ett svenskt popband från Vetlanda. Ett popband som skördat stora framgångar i bland annat Japan." Ja säg inte att du ALDRIG sett ett TV-program i vilket något helt intetsägande band har uppträtt och du har rynkat pannan och frågat dig själv: "är det meningen att jag skall veta vilka de där pajasarna är?" Och samma sekund som du frågar dig själv kommer svaret: "Ja dem kanske inte är så kända på hemmplan men dem är mycket stora i Japan". ALLA är ta mig fan stora i Japan! Så ur fan kommer detta sig? Är det bara för att japaner är ett kortväxt folk, och att ALLA ickeasiater då faktiskt är just stora i Japan? Eller är det bara som så att japaner är monsteruösa musik slukare och helt enkelt lyssnar på allt som låter? Nej jag vette fan, men jag anar ugglor i mossen ... kan det kanske vara ett enda stort PR-trick? Jag vet faktiskt inte ... .................................................................................................... ................................................................................. Apropå japaner så har dem något som det råder stor brist på bland andra nationaliteter, nämligen deras patriotism i kombination med deras entusiasm över att upptäcka andra kulturer. Inga andra nationaliteter stöter man på med med ett så stort leende, kisande ögon och en kamera i högsta hugg, vart man än är. Spelar ingen roll villken stad, vilket land, vilken håla, det spelar faktiskt ingen roll vart du befinner dig på jordklotet, vistas du där en längre tid så kommer du att stöta på japaner, och ALDRIG reser dem i par, utan alltid i flock. Dem ses aldrig i mindre sällskap än fem och på något mirakulöst vis lyckas dem ALLTID vara lika entusiastiska och lika ivriga att upptäcka platsen som dem för stunden besöker. Och inte fan ber dem om japanskt kaffe på hotellet. I LOVE ASIANS! Ja det står jag för! Dem har något mycket unikt. När man blir missförstådd av en svart-taxi chaufför som släpper av en i Haga istället för i Hagen, ja då blir man så sjukt jävla lack! Men när en asiat säger "välkomna till vålan lestulang, vad fål det låv att vala?" Så ler man bara njutfullt och svarar "två vårrullar och en bärs tack". Att komma til asien, låt säga Thailand, och bli ompysslad av små thailändskor med dockhänder är ju inte direkt en företeelse som sänker min kärlek till dem. Invandring i all ära, men varför är det inte asiater som blir förortsgangsters? Rent generellt så syftar vi inte ens till asiater när vi talar om invandrare, faktiskt. Jag vill inte påstå att asiater är fläckfria, nej långt ifrån. Djingis Khan, Mao och Kim Jong Il är ju bara några att påvisa en stridslystenhetsdjävul som även slått sig ner i asiater. Kinas kommunismregim är en annan. Men vänder vi oss om och siktar mot alla länder utanför asien så kan vi med papper och penna skriva en lista som skulle räcka till att förse hela asiens befolkning med dekorerat toapapaer i minst ett år. Sällan är det asiatisk musik slår igenom utanför Asien, men tydligen är det sjukt ofta som icke-asiatisk musik slår igenom i Asien. Ett exempel är att i USA spelas nästan uteslutande amerikansk musik och utländsk musik har svårt för att få allmänt gehör. Själv tror jag att detta beror på amerikaners patriotism som inte är kombinerad med entusiasm att erhålla något från någon annan kultur, så länge som det inte har "sexual benefits", jag menar tror ni ärligt talat att Sverige hade omnämts alls i USA om det inte vore för att Sverige är känt för sex och snygga tjejer? Nej du, skulle inte tro det. Så på det enda sätt Asien får gehör i USA är genom perversiteter som inbegriper en gigantisk stock som trycks upp i en oskyldig asiat. Att Japan nu fullständigt slukar musik från andra länder, ja det är ju raka motsatsen, och inte fan beror det på deras brist på egen musik, nej jag tror helt enkelt att allt kan förklaras med ett enda begrepp; "asiater och deras patriotism i kombination med deras entusiasm över att upptäcka ndra kulturer". Ja asiater och framför allt japaner är helt enkelt, trots att deras ögon inbillar oss annar, dem minst trångsynta människor som finns. Dem har förmodligen en sådan trygghet i sin egen kultur att de kan ha distans till det och på så vis uppskata och ta del av andras. Mina egna erfarenheter är en sak och mina uppfattningar en annan, men min resa som volontär till Thailand efter Tsunami lärde mig ett och ett annat men det är en historia i sig och den får vi spara till något annat tillfälle.

1 comment:

Anonymous said...

ja jag säger kineser till alla asiater