Richies Palace

Följ min kamp!

Thursday, October 26, 2006

LUGNET FÖRE STORMEN
Ja Jag sitter nu hemma och slappar, radion spelar Bruce Springsteens "The River". Och det är regnigt och jävligt ute och överallt tjötas det om den kommande stormen. Jävligt kul faktiskt. Det står skrivet om den i tidningar och det snackas om det på radion. "Stormen" som enligt SMHI är den värsta sedan stormen Gudrun 2005, NÄHE?! Jag menar, hur många stormar har det varit under året? Men ändå, det framstår som om att denna kommer ha en liknelse med en travbana, nägot i HÄSTVÄG. Jag tittar ut igenom fönstret och det blåser lite och är allmänt grått, men detta är alltså bara lugnet före stormen då? Elbolagen håller tydligen på att förbereda sig inför den kommande "SSSSSSTOOORMEN". Men ärligt talat, så typiskt Sverige, torra sossar som har allt för få bekymmer och alldeles för lite spänning i sin tillvaro. Så typiskt, här sitter vi och jämrar oss över en storm medans folk i New Orleans forfarande kämpar med efterverkningarna av "Katrina The Hurricane". För det var en jävel till käring den där Katrina, en amerikan kallar henne nog "a real son of a bitch". Vi oroar oss över nedblåsta träd som gör att några bönder förlorar en del deg. I USA oroade dem sig för om deras släktingar överlevde. Och att vi bryr oss om bönder som förlorar deg men inte om börshajar som förlorar mijoner när staten genomför något nytt sjukt beslut är ju också så typiskt svenskt. Man måste tydligen knega röven av sig för att bli accepterad i Sverige. Invandrare och kvinnor kan för sitt snack om diskriminering men dem verkligt diskriminerade är de rika. Kolla bara hur rika människor målas upp som svin i sagor och filmer. Men tillbaka till stormen, detta tjöt för tankarna till Steven Kings "Storm of the century". Vi sitter i våra kåkar och bara väntar, vi går in på aftonbladet där vi kan följa stormens frammarsch och där vi kan läsa om hur vi kommer drabbas. Men visst det skall bli kul att skåda kommande dygn och se hur det går. Kanske räkna nedblåsta takpannor eller så.

Missförstå mig inte nu, kanske verkar som att jag fullkomligt avskyr Sverige, men så är det absolut inte. Nej jag ser på Sverige som de flesta männiksor ser på sitt landställe; ett lagom stort ställe där man trivs och har det skönt, där man inte så mycket bekymmer. Men man skulle aldrig kunna tänka sig att bo där året om i hela sitt liv. Sverige har mycket som är fantastiskt. Sverige har faktiskt, enligt mig, världens underbaraste sommaridyll, och sommar för den delen. När det väl är bra väder och så på sommaren i Sverige så finns det nog inget bättre än västkusten. Ta exempelvis bohusläns runda gråa och skära klippor och dess röda sjöbodar. Eller underbart pitoreska Marstrand. Nej inget slår sommaren i skärgården. Men nu är det ju faktiskt inte sommar just nu. Jag kan dock säga att svensk juletid också är fantastisk. Jag kommer aldrig släppa Sverige men jag kan lova att det kommer inte vara mitt landställe som jag bor i året om, livet ut.

No comments: